Chlazení pístových kompresorů BOGE
Všechny kompresní procesy generují teplo. Stupeň ohřevu závisí na konečném tlaku kompresoru. Čím vyšší je konečný tlak, tím vyšší je teplota komprese.
Podle předpisů pro prevenci úrazů může být konečná teplota komprese u kompresorů s tlakovými komorami mazanými olejem a jednostupňovou kompresí, jakož i maximálním výkonem motoru 20 kW a maximálně 10 barů až 220 ° C.
Pro vyšší tlaky a vyšší výkony motoru je povolena maximální teplota 200 ° C. Při vícestupňovém stlačení a tlacích více než 10 bar je maximální koncová teplota stlačení 160 ° C.
Většina kompresního tepla proto musí být rozptýlena. Příliš vysoké teploty stlačeného vzduchu představují riziko, protože malá část oleje používaného k mazání končí během stlačování ve stlačeném vzduchu jako zbytkový olej. Může se vznítit. Oheň potrubí nebo kompresoru by byl tím nejmenším zlem. Od určitých teplot je riziko výbuchu zvláště vysoké u stlačeného vzduchu, protože v poměru k jeho objemu obsahuje mnohem více kyslíku než okolní vzduch.
Aby bylo zajištěno, že je stlačený vzduch co nejchladnější, následuje každý stupeň kompresoru mezichladičem a dochlazovačem.
Dochlazovač jako lamelový chladič s turbulencí
Množství tepla, které má být odstraněno chlazením, závisí na objemovém průtoku a tlaku. Kompresory s vyšší kapacitou mají dva, tři nebo více válců. Válce jsou uspořádány tak, aby byly co nejpříznivější v proudu vzduchu ventilátoru chladicího vzduchu. Za účelem zesílení rozptylu tepla jsou povrchy válců a hlav válců zvětšeny velkorysým žebrováním. Pro nejnižší možnou teplotu stlačeného vzduchu však nestačí intenzivní chlazení a velké žebrování kompresoru. Kromě toho musí být stlačený vzduch chlazen v mezichladiči mezi prvním a druhým stupněm nebo v dochlazovači po druhém stupni. Pokud chlazení stále není dostatečné, je nutná vícestupňová komprese.
U pístových kompresorů mazaných olejem musí být po poslední etapě v souladu s předpisem o prevenci úrazů VBG 16 §9 chlazení provedeno minimálně na 60 ° C nebo 80 ° C. Výstupní teplota stlačeného vzduchu, která je co nejnižší, má pro spotřebitele také tu výhodu, že stlačený vzduch má pouze malý podíl vlhkosti. Kromě toho mohou být komponenty za kompresorem, jako jsou nádrže na stlačený vzduch nebo zařízení na úpravu stlačeného vzduchu, konstruovány pouze pro nízkou teplotu stlačeného vzduchu, a lze je proto pořídit nákladově efektivněji. U vzduchem chlazených pístových kompresorů je výstupní teplota stlačeného vzduchu přibližně o 10 - 15 ° C vyšší než teplota okolí, v závislosti na kvalitě kompresoru.